Kunskapstrappor: under bearbetning

Mina elever har konkreta mål i matematik som ska de ska kunna komma ihåg, förstå samt uppnå inom rimlig tid. Målen satte eleverna upp på utvecklingssamtal i samspel med föräldrar och mentor utifrån mina bedömningar i en matris som jag gjort i Unikum, kopplat till Förstå och använda tal. Bortsett från några enstaka elevers mål är de alltså inom taluppfattningsområdet just nu. Jag har tidigare skrivit om vår ”målvägg” och hur vi vid ett tillfälle innan jul utvärderade resan mot målet, finns att läsa här. Efterhand som jag och elev ser att målet är uppnåt har vi valt ett nytt mål att arbeta mot.

Nu har jag bestämt mig för att skapa kunskapstrappor som eleven ska kunna ha som ett stöd i att se vilka steg mot målet som ligger framför den. Det är egentligen en enkel matris. Jag har valt att ha samma symboler som vi har på vår målvägg för igenkänning och tanken är att eleven färglägger textrutan med grönt om den kan det som står där, som vi gör i matriserna i Unikum. Inspiration till mina kunskapstrappor har jag fått genom twitter och bloggar, ge er ut och inspireras i det utvidgade kollegiet! Bloggar jag följer och rekommenderar finns till höger på förstasidan.

De första kunskapstrapporna jag skapat publicerar jag nu här i syfte att få er återkoppling, hjälp mig att göra dem så bra jag kan. Har jag fått med de mest relevanta kunskapsstegen inom området? Är formuleringen begriplig? Lägga till / ta bort? Var min kritiska vän, tack!

 

 

AddSub10AddSub20 AddSub100 Multiplikation Positionssystemet

Annonser

Taggar:

9 responses to “Kunskapstrappor: under bearbetning”

  1. differensen says :

    Så tydligt med blommorna:)

  2. Sara says :

    Hej Frida!
    Du eftersökte en kritisk vän………Här är jag! 😀
    Ja, detta är inte lätt! Hur ska vi få elevernas kunskapsutveckling synlig, så att den blir konkret för eleverna? Det är så lätt att vi hamnar i fällan att checka av det centrala innehållet istället för att konkretisera förmågorna genom det centrala innehållet och kunskapskraven. Vilket språk ska vi använda i vår önska att få det tydligt? Hur långt ifrån orginalformuleringen vågar vi lärare gå, utan att förlora innebörden….? Jag ser att du har höga förväntningar på dina elevers begreppsförståelse, och att du har valt att använda dig av formuleringar som kräver en god förståelse, både inom matematisk begreppsförståelse men också språklig. Det man kan därför ha synpunkter på, är om eleverna kommer äga sin nästa trappstegs innebörd? Jag är helt säker på att du har vänt och vridit på denna fråga och skulle därför vilja veta hur du resonerade….
    För att testa dina elever för att se om de har grepp om varje steg, skulle du kunna konstruera en rad uppgifter, som du sedan ber eleverna, två och två, placera i rätt ruta.
    Det finns många förslag på ormar, drakar, tvättlinor etc för att åskådliggöra elevernas utveckling och inget är fel så länge man har koll på Lgr11, brinner och tror på sin modell och har förmågan att visa eleverna den bakomliggande tanken. Jag vet hur engagerad du är i dina elever så därför är jag övertygad om att detta kommer falla väl ut. Heja dig! Och om det inte gör det, avbryt och gör något nytt!

    • Frida says :

      Tack Sara, för din respons! Nu har jag suttit med varje elev och gått igenom dessa trappor. De har fått göra uppgifter som exempel och vi har pratat om vad ord/begrepp betyder. Så givande!
      Jag kan väl säga att jag tycker att mina höga förväntningar är befogade, där och då har de stor förståelse för vad varje trappsteg innebär och goda kunskaper om vad de själva kan och behöver träna mer på. Det är häftigt!
      Sen tänker jag, att när inte jag är där och de är på en annan plats i en annan situation, då kanske det inte är lika lätt. Vi får se hur det går när de ska förklara för sina föräldrar på samtalet…
      Jag måste utveckla hur jag kopplar dessa konkreta matriser till förmågorna, i nuläget brukar jag koppla det vi lär oss och tränar på till förmågeskyltar vi har i Mattesmedjan. ”Nu när vi lär oss det här, då är det den här förmågan vi utvecklar…” Det är som du skriver, en balansgång mellan att få med det som står i läroplanen och samtidigt göra det begripligt. Utmanande och roligt!

  3. mattefroken says :

    Så tydlligt! Härligt att du delar med dig! Lätt för eleverna att följa sin utveckling.

  4. ses1549 says :

    Jag tänker att detta är ett material som eleven har. Jag har ett annat mer utförligt där förmågorna kommer att synas, eller? Jättebra idé. Jag ska titta närmre på detta och göra ett för mina!

    • Frida says :

      Ja, sen behöver man ju visa på förmågorna för eleverna också. Jag pratar mycket om dem och vi har förmågeskyltar i klassrummet som jag lyfter fram när jag presenterar arbetsområdet eller lektionsuppgiften. Men tänker att jag måste utveckla hur jag kopplar dem till elevernas trappor också. Nu har jag i min slutgiltiga version av dessa trappor bara skrivit vilken förmåga trappan är kopplad till.
      Tack för din respons!

  5. ses1549 says :

    Tack för dessa! Addition o subtraktion 0-20 är inte klickbar tyvärr, men de andra har jag sparat hem för att testa och utveckla! Full fart framåt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

%d bloggare gillar detta: