Idé för lärande: huvudräkning

Jag har en idé, det är just bara det nu så den kommer med säkerhet förändras efter prat med kollegor och kanske några tankar över nätet. Men jag luftar den här.

Jag har alltså sett att jag behöver ägna tid åt strategier för huvudräkning. Som vanligt så önskar jag attlärandet ska ske i samspel mellan eleverna. Jag önskar att förslagen ska komma från dem och att de ska få sätta ord på sitt sätt att tänka med förhoppning om att få en djupare förståelse samtidigt som de lär varandra. Jag tänker mig min roll som handledande, ibland lotsande och ibland vänligt ifrågasättande.

Så min plan är att en lektion i veckan får eleverna lära om huvudräkningsstrategier. Halva gruppen (ca 13 elever) tränar huvudräkning genom Nomp och andra halvan jobbar med en uppgift enligt följande upplägg:

Enskilt:

  • Försöka lösa uppgiften enskilt, visa hur du tänkt.

I smågrupper om två till tre elever:

  • Presentera sin strategi och jämföra tankegångar med varandra.

  • Välja en strategi/lösningsmetod som man enas om är den bästa.

Helgrupp:

  • Diskutera lösningsmetoderna/strategierna.

  • Försöka enas om en strategi som är mest effektiv för uppgiften.

Läraren:

  • Synliggöra samband till räknestrategier, andra uppgifter.

  • Eventuellt visa andra strategier.

Mellan gångerna tänker jag att eleverna får träna sig på att använda strategin de lärt sig, att jag ger dem uppdrag på Nomp som liknar den uppgiften vi jobbat med.

Målet jag vill uppnå är att eleverna ska bli trygga på huvudräkning i addition och subtraktion vid tiotalsövergångar.

2 responses to “Idé för lärande: huvudräkning”

  1. Sara says :

    Hej Frida!
    Det låter hur bra som helst!
    Jag gillar verkligen ditt lektionstänk där du blandar självreflektion med viktiga kommunikativa samarbetsuppgifter. Du kopplar sedan din undervisning till praktiska moment där eleverna får använda sina nya strategier. Toppen!
    För att verkligen få syn på hur väl eleverna har befäst sina kunskaper (om du redan gör det här får du helt enkelt ignorera mina försök till formativ återkoppling, hahaha!) så kan du vid lektion nr 2, be eleverna att var och en skriver på en post it lapp, vad de lärde sig/vad de gjorde vid förra tillfället. De första gångerna sitter detta hårt inne, men när eleverna märker att du inte ger dig kommer de så småningom träna upp sig att ”ta med sig” vad de har lärt sig till lektion nr 2 och att de också tränas att sätta ord på sina kunskaper.
    När eleverna sedan har skrivit ner sina egna reflektioner, ska de samtala med sin granne om vad de har skrivit ner. Den gemensamma uppgiften blir sedan att berätta för klassen högt eller digitalt om sina gemensamma lärdomar.
    Denna procedur ska inte ta mer än 5-7 minuter.
    Tack för att du delar med dig!
    //s
    Sara

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

