Nytt år närmar sig. Mer matematik!

Jag åker tåg och tankarna vandrar iväg.
Efter att ha utvärdera och reflekterat kring mina elevers kunskaper och upplägget av höstterminens matematikundervisning har jag kommit fram till att följande områden ska få läras inom i vår:
huvudräkningsstrategier i addition och -subtraktion
-multiplikation och division
-talsystem förr i tiden
-bråk
-positionssystemet
-volymmätning med gamla mått
-mäta tid och vikt
-statistik
-problemlösning
De två områden som jag kommer lägga störst tyngd på, enligt planen just nu, är huvudräkningsstrategier inom addition och subtraktion samt problemlösning.
Jag kunde se på resultaten från diagnosen Förstå och använda tal att vi behöver fortsätta lära oss effektiva strategier för huvudräkning. Jag tänker hålla huvudet kallt och verkligen satsa på det innan skriftliga metoder presenteras. Efterhand som huvudräkningen är säker och effektiv kan den skriftliga huvudräkningen introduceras. Jag har lite tankar om hur upplägget ska vara, det får bli ett eget inlägg senare.
Problemlösning är den modul båda mina grupper i Matematiklyftet ska genomföra. Därför är det naturligt att även jag ägnar fokus åt detta. Jag tänker mig att ett mattepass i veckan har inriktning problemlösning och att det varannan gång styrs av matematiklyftets uppgifter, varannan gång kopplas till de område vi lär om i matematik just då.
Utöver inlärningsområden så vill jag fortsätta upplägget likt tidigare. Mycket samarbete, tillåtande klimat, skrivutvecklande med kamratrespons och undersökande uppgifter.
En förändring är att jag kommer ge fler skrivna uppgifter till mina elever och även skriftliga uppvärmningar. Vi ser att vi behöver jobba med läsförståelsen, att läsa och tolka instruktioner. Det är lätt att vara bekväm som elev och att skämma bort som lärare. Vi pratar, visar och kanske tar ifrån eleven möjlighet till viktigt lärande. Jag ska lämna över ansvar och ge mina elever utmaningen och chansen att så ofta som möjligt få lära sig att läsa och försöka förstå. Ge tid!
Jag kommer mäta effekten på min undervisning även i vår, jag kommer den här gången inrikta mig på problemlösning och läsförståelse kopplat till problemlösningsuppgifter. Så vi får se om jag är lika stolt när den här terminen är slut som jag var när förra avslutades…

Välkommen 2014!

2 responses to “Nytt år närmar sig. Mer matematik!”

  1. Tomas says :

    Är huvudräkning givet före skrivande? Fanatiskt vad ”tåg-drömmande” kan göra tycker jag :). Gott nytt år (snaaart)!

    • Frida says :

      Fanatiskt eller fantastiskt? Vet inte vilket… Inget är givet som du säkert märkt. 😉 Men jag tror att det är en fördel att vara skicklig huvudräknare innan man lär sig skriftliga metoder. Hur som helst är det huvudräkningen vi behöver behärska i vardagen. Tänker jag… Gott nytt!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

