Hur gick det här till?

Om planering, genomförande och utvärdering av vårt arbete med taluppfattning höstterminen i årskurs 2. Med goda resultat!

Arbetet kan delas in under fem rubriker:

  • Min inspiration och kunskapsinhämtning

  • Diagnos av elevers kunskaper

  • Organisation

  • Inriktning

  • Inlärning

Jag behöver väl inte nämna läroplanen? Den har jag alltid min utgång i när jag planerar vad terminens lärande ska innehålla. En annan källa till att bygga på min egen kunskap och bli inspirerad är Förstå och använda tal, en handbok från NCM. Jag har senaste tiden även inspirerats en del av boken Huvudräkning, Löwing & Kilborn samt Matematik – ett kommunikationsämne, NCM. Jag läser alltså på, sätter mig in i kritiska punkter för förståelse av taluppfattning och uppdaterar mina kunskaper om olika sätt att lära sig på. Viktig källa är också internet, Twitter och andra sociala medier.

Vid terminsstart fick alla elever göra diagnosen FAT2 (Förstå och använda tal). De elever som fick höga resultat på den diagnosen fick göra FAT3. Anledning till det var att jag beslutat att göra diagnosen vid slutet av terminen och för att kunna se en progression i elevernas lärande inom det här området så fick inte resultaten vara för höga redan från början, då behövs andra utmaningar. Under terminens gång har eleverna fått göra några andra små diagnoser utifrån deras individuella lärande, en del som jag konstruerat själv och några som jag hämtat från Diamant. Sen ser jag såklart framförallt förståelse och förmågor i arbetet med uppgifter, vid samtalen.

Hur undervisningen i matematik har organiserats i vår klass försöker jag beskriva med följande bild:

Organisation matematikundervisning

Utifrån Förstå och använda tals matris har jag gjort en matris kopplat till varje elev där de kan se vad de kan och vad som är nästa steg. Den hade vi som utgångspunkt på utvecklingssamtalet och utifrån den valde eleverna i sampel med sina föräldrar och mentor individuella mål i matematik. Deras individuella mål har vi haft tillgängliga på en “målvägg” i vår matematikverkstad för att kunna koppla till i lärandet, följa upp vid samtal och reflektion.

När jag och mina kollegor kartlagt elevernas kunskaper inom taluppfattningen kunde vi välja inriktning och planera terminen. Det vi kunde se var att eleverna generellt behövde utveckla förståelse och kunskaper kopplat till positionssystemet, talmönster, strategier för huvudräkning, uppskattning, talhopp, hälften/fjärdedelar, använda miniräknare, räkna pengar, dubbelt/hälften. Olika områden skulle kräva olika mycket lärarstöd, tid och laborerande. Utifrån den vetskapen planerades arbete med olika områden såhär (i grova drag):

Uppgifter - Organisation matematikundervisning

Den här organisationen kring arbetet inom taluppfattning tror jag är betydelsefull, men självklart även val av uppgifter, introduktioner, reflektioner och överhuvudtaget arbetssätt.

De uppgifter som eleverna får gör jag själv utifrån egna idéer och inspirerad av litteratur, andra lärares verk (internet) och olika läromedelshandledningar. Fortsatt har kommunikation (muntligt och skriftligt) en stor del i min matematikundervisning, både för att synliggöra och för att det ska vara språkutvecklande. I det arbetet använder vi oss av bloggen. Föräldrarna får veta vad som komma skall i matematikundervisningen och uppmuntras att prata med sina barn om det, jag provar då och då även att göra uppvärmande filmer som publiceras på bloggen. För uppvärmda elever är lärandet mer effektivt. I lärandet använder vi oss helt enkelt av olika verktyg: filmer, samtal, laborerande, skapande, appar, samarbete, upptäckande, genomgångar och så vidare. Det är vanligtvis bara på de korta passen i matematik som eleverna arbetar individuellt, annars med kompis.

Jag kan ha en plan för hur länge vi ska arbeta med ett område, den tidsplanen spricker ibland och det får den göra. Vi fortsätter tills vi har lärt oss, vi fortsätter tills vi känner att vi har förstått!

En sak till; jag har kollegor att resonera med, diskutera elevers förmågor med, komma på uppgifter med och utvärdera med. Det är viktigt!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

