Elevens effektvärde, högt nog?

I augusti när vi satt på föreläsningen Visible learning plus så var ett av områdena vi fick lära oss om att mäta effektvärde i klassrummet. Varje elev har rätt till ett effektvärde över 0.40 på ett skolår. Om man mäter effektvärdet efter ett halvår ska det även då vara över 0,40, eftersom man tenderar att anpassa ”mätverktyget” (diagnosen) till längden på den tid som passerat.

Min tolkning är att tanken inom synligt lärande med att mäta elevernas effektvärde är att se varje elevs progression. Det finns risk att den elev som har goda kunskaper, presterar höga resultat på exempelvis diagnoser, inte har någon vidare kunskapsutveckling. Resultat och måluppfyllelse kan vara höga, men elevens effektvärde lågt. Och tvärtom kan eleven som har låga resultat ha gjort en stor utveckling i sitt lärande och därmed ha ett högt effektvärde. Det vill jag få syn på.

Därför tog jag ett beslut i augusti att mäta elevernas effektvärde utifrån diagnosen Förstå och använda tal. Eleverna fick vid lektionsstart göra diagnosen som är för årskurs 2. Man kan totalt ha 20 poäng på diagnosen och de som hade 15 poäng eller över fick därefter göra diagnosen för årskurs 3. Nu i december fick eleverna göra samma diagnos en gång till så att jag skulle kunna räkna ut effektvärdet på dem individuellt och för gruppen.

Tack vare Google Spreadsheet har jag nu relativt enkelt lyckats ta reda på effektvärdet för mina elever som gjort diagnosen för årskurs 2. Gruppens effektvärde är 1,43 och nedan kan ni se de fantastiska värden elevernas lärande har resulterat i. Det första jag funderar över är såklart hur jag ska göra för de som hamnat under 0.4. Men när någon eller några puschar mig att lyfta blicken och fundera på vad som gjort att flera elever har så höga effektvärden, då väljer jag den vägen först och främst.

Alla elever har rätt att nå kunskapskraven, men det slutar inte där. Varje elev har rätt att nå så långt just den eleven kan!

Titta och njut. I nästa inlägg delar jag med mig av hur jag och mina kollegor organiserat vår matematikundervisning och elevernas lärande inom taluppfattning i höst.

Skärmavbild 2013-12-17 kl. 22.10.02

 

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

