Med hopp om framtiden

När jag hela dagen är omgiven av barn så känner jag stor tilltro till vår framtid. Jag kommer med värme lämna över ansvar i takt med att jag blir äldre.

Jag menar PISA i all ära, det finns andra saker som är värda mer. Missuppfatta mig rätt, jag är lärare i en målstyrd skola och tycker det är viktigt och motiverande att varje elev ska nå kunskapsmålen. Jag tycker kunskap är viktigt och jag funderar ständigt hur jag kan utmana mina elever mot och över läroplanens mål. Men det finns mer saker som händer i skolan och som är mäktiga samt viktiga för oss och andra nu men också för vår framtid.

I skolan blandas lika många kulturer som det finns människor. Vi som samsas där har olika bakgrund, olika styrkor, olika utvecklingsområden och olika åsikter. Vi enas inom ramen för den skolkultur som skapas på vår skola och den leds av lärare som har som sitt största mål att hjälpa de här unga människorna till demokratiska medborgare som har kunskap nog att klara sig i framtiden, kunskap om att lära sig mer och kraften att stå upp för allas lika värde precis som de gör så starkt idag.

Jag blir hänförd av barns kreativitet och omsorg för andra människor. Deras vilja att göra skillnad och starka tro att de KAN göra skillnad med. De är vår framtid och jag känner mig väldigt glad för det!

När våra elever var 7 år och hösten kom krypandes så tyckte de att barn borde få reflexer. De kom på att skriva ett mail till kommunhuset och önska sig reflexer. Resultatet: alla kommunens förstaklasser fick reflexer.

Skärmavbild 2013-12-15 kl. 10.19.21

I år uppstod full aktivitet när några barn kom på att göra pärlplattor inspirerade av Pokemonkort. När de senare bestämde sig för att sälja dem på skolans julmarknad och på eget initiativ skänka pengarna de fick in till Röda korset, då blir i alla fall jag varm i hjärtat. Hjärtat blev inte mindre varmt av att se dem kämpa i 1,5 h en torsdagskväll – med mycket gott resultat.

I vår ena förberedelseklass har man med engagemang deltagit i Musikhjälpen.

På en annan skola, sonens, har eleverna gjort vackra Monetmålningar, vi föräldrar uppmanas att ge ett bud på målniningarna för att de senare ska kunna skänka pengarna till välgörenhet.

Ni förstår vad jag menar. Barnen är entreprenörer och de vet vad som är viktigt på riktigt. De vet bättre än oss vuxna, de vet att ta hand om varandra. Vi som jobbar med dessa barn har som ett av de främsta uppdragen att låta dem fortsätta tro på möjligheten att förändra och påverka, att låta dem fortsätta utveckla och använda sin kreativitet. Att tro på dem!

Det finns hopp om framtiden!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

