28 samtal på en dag

Jag hade en önskan om att få in ett individuellt samtal med alla mina elever såhär innan jullovet. En avstämning kopplad till deras individuella mål i matematik som de satte upp på utvecklingssamtalet.

  • Vilket mål i matematik har du?
  • Hur går det?
  • Vad känner du att du kan och vad behöver du utveckla?
  • Hur går vi vidare?

På onsdagar träffar jag alla mina elever (76 stycken). För att kunna genomföra så många samtal som möjligt med dem så bestämde jag mig för att gallra bort mina mentorselever som jag träffar något oftare än de andra, de får jag prata med vid övriga tillfällen. Jag bestämde mig också för att arbetsuppgiften för dagen skulle vara självgående vilket innebar att de fick jobba i appen Zcooly Affären 2, enskilt på lärplattorna.

Jag satt i klassrummet med dator, sammanställning av eleverna och deras individuella mål samt olika laborativa material som kunde behövas för att eventuellt förklara eller ”kolla av” en del saker.

Jag kan berätta att den här dagen kom jag trött och omotiverad till jobbet, med en stark längtan efter jullov. Efter att få ha pratat matematik och lärande med 28 kloka elever så var mitt humör helt annorlunda. Vilken häftig upplevelse det är att få höra dem! Några citat:

”Det där kan jag nu!”

”Alltså, jag är rätt bra på dubblorna. Men jag skulle vilja bli helt säker på subtraktion med låga tal. Sådär HELT säker.”

”Jag behöver nog träna lite mer på att skriva räknehändelser, det är lätt att säga dem.”

”Det här har jag tränat på hemma med. Nu ska jag visa att jag lärt mig!”

Även om jag anser mig ha mycket god kunskap om mina elevers förmågor och utvecklingsområden så fick jag också information som jag inte hade tidigare. Jag fick också en klar bild av vilka som är medvetna om och kan sätta ord på sitt lärande och har en förståelse för vad som är nästa steg för dem.

Ett antal elever fick konstaterat att deras mål var uppfyllda och på egen hand eller med mitt stöd komma på ett nytt mål att sikta mot. Många fick flytta sin lilla målskylt ett steg på vår ”kunskapsvägg” och förhoppningsvis har alla en klarare bild av var de befinner sig i sitt lärande kopplat till sin individuella plan.

bild (1)

Trackbacks / Pingbacks

  1. Kunskapstrappor: under bearbetning | vilarare - februari 2, 2014

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

