Ibland får man svettas lite

Ni vet de där ”peptalken” man har med sina elever ibland. När man som lärare försöker agera lite coach som typ ska lyfta laget som ligger under eller har ett tufft lag att möta. Jag tycker det är lite häftigt att man kan ta till det ibland och liksom vända känslan för hindret till en rolig utmaning.

Vi pratade huvudräkning idag. Jag berättade att jag är rätt dålig på huvudräkning, att jag aldrig lärde mig det med höga tal eller vid tiotalsövergångar. Jag lärde mig att lösa uppgifter skriftligt och så visade jag en algoritm. Vi pratade om hur besvärligt det kan bli om man måste plocka fram mobilen för att använda kalkylatorn eller leta upp penna och papper för att göra en uträkning när man snabbt behöver veta om det är rimligt att jag ska betala 437 kr i affären. Det kan kännas rätt bra att ha koll på läget.

”Ni är bra på huvudräkning, ni kan bli ännu bättre. När talen blir högre behöver man kunna det här med positionssystemet, de olika talsorterna vi lärt oss om. Det är rätt segt att förstå sig på det och ofta får man kämpa rätt hårt. Man måste svettas lite ibland när man lär sig nya saker eller försöker förstå saker ännu bättre. Vi kavlar upp armarna nu och så kämpar vi. Ni kan lära er det här!”

Och jag som tänkte att det kunde bli en motig lektion fick med mig elever som verkligen kämpade, löste flera olika sorters uppgifter som vred och vände på förståelsen och kunskapen om positionssystemet. Det var inga lätta uppgifter jag erbjöd idag. Man ska inte underskatta makten av ett riktigt ”peptalk” då och då och man ska aldrig underskatta sina elever. 🙂

Utvärdering av lektionen innehöll tre steg:

  • Jag känner mig väldigt osäker.
  • Jag börjar lära mig.
  • Jag kan det här bra.

Och slutcitatet från en elev var: ”Om vi blir bra på det här så är det tack vare dig” och mitt slutcitat var och är ”Om ni blir bra på det här så är det tack vare er själva”

Men man kan behöva svettas lite ibland med…

One response to “Ibland får man svettas lite”

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

