Var är du? En efterlysning i #digiskol

Digitala skollyftet är igång och jag försöker följa både passivt och aktivt beroende på vad som passar för stunden. Tog mig tid idag och tittade på samtalen med Dave Cormier (visserligen samtidigt som jag gjorde andra arbetsuppgifter, men i alla fall). Jag snappade upp ett och annat intressant och fick lite ny motivation. Som att…

Nu ska jag bli bättre på att kommentera det jag läser! Jag läser blogginlägg och tweets som jag tycker är intressanta av olika anledning, sällan ger jag någon återkoppling på det jag läst. Bättring ska det bli på den fronten.

En annan sak, jag vill hitta de som har liknande mål som mig. Jag efterlyser er nu!

Var är du som är intresserad av att flippa din undervisning i liten eller stor skala? Gärna du som jobbar med unga elever, själv undervisar jag i årskurs 2. Jag har börjat prova lite på min kammare och vill hitta någon som kan utmana och stötta mina idéer.

Och var är du, du som undervisar i matematik i yngre åldrar och som är intresserad av arbeta med språkutveckling och kamratbedömning/återkoppling inom ämnet?

Jag letar vidare, men om du ser det här så hör av dig!

 

Taggar:,

2 responses to “Var är du? En efterlysning i #digiskol”

  1. Maria Norberg says :

    Förförståelsen får jag av mina elever genom att vid varje nytt moment fråga eleverna vad de tänker resp tror om ämnet i fråga. Mina elever i år är årskurs 2 i SO och skrivarverkstad, så inom SO och religionerna Kristendom, Islam och Judendom kommer jag fråga först vad eleverna har för tankar kring resp religion innan jag sedan går in på kunskapsmålen.
    Just nu har vi börjat med kristendom och det som förvånar mig är att det är så många elever idag som inte förknippar Kristendomen med Jesus och Gud (gudar som några elever sa) .
    Detta gör att jag vet hur jag ska lägga upp undervisningen bättre för att få eleverna med mig.

    • Frida says :

      Tack för ditt svar! Det är ju så viktigt, men ibland lätt att glömma. Elevernas förförståelse kan helt förändra inriktning på lärandet. Spännande arbete du har framför dig med dina elever!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

