Det lilla kollegiet

I dessa tider när vi är så upprymda över kraften i det utvidgade kollegiet kanske vi glömmer vilken enorm glädje och utveckling vi når genom ett välfungerande samarbete i det ”lilla kollegiet”. Jag fick en glädjekick efter ett kort samtal med mina två klasslärarkollegor igår. Vill dela glädjen, så här är mitt öppna brev till dem:

När man får en idé, så tänker man lite på den:

”Jag hade ju tänkt att vi skulle lära oss om talsystem och taltecken från förr i tiden nu på höstterminen. Men det området skulle kunna göras större och vara riktigt lärorikt och roligt. Borde inte skyndas igenom.”

Så säger jag tanken högt:

”Hörrni, jag har en idé. Jag har funderat på om man skulle göra ett projekt på sådär en till två veckor om talsystem förr i tiden”

Och reaktionen från kollegorna blir:

”Å, vad roligt!” ”Då kan jag vara romare” ”Det går ju koppla till NO med” ”Och svenskan, en skrivuppgift, det är ju hur bra som helt” Och så vidare…

Att kläcka en idé för sina närmsta kollegor och få ett mottagande som är så entusiastiskt och som lyfter den här idén många nivåer till. Det är så inspirerande och glädjande att jobba med kollegor som möter mig såhär. Ni är såhär, positiva och samarbetsvilliga till max, varken ni eller jag tänker kanske så mycket på det här. Aldrig någonsin berättar väl någon av oss om en idé vi har och så bara bromsas den. Har det någonsin hänt? Alla idéer möts av frågor, nya tankar och lösningar i våra samtal. Har ni tänkt på det? Det är faktiskt helt fantastiskt! Och det är inte självklart, alla har det inte såhär. Vi ska vara stolta över varandra, över vår vilja att göra undervisningen och lärandet stimulerande för våra elever och över vår vetskap om att när vi gör det här tillsammans så blir det med all säkerhet bättre än om vi gör det själva.

Tack för det fantastiska stödet jag har i er, ni gör mig till en bättre och gladare lärare!

2 responses to “Det lilla kollegiet”

  1. Emily says :

    Då tänker jag på den fantastiska dagen förra hösten när vi kläckte idéen om att guida barnen runt Stockholm med olika färdmedel. Ingenting är omöjligt, vi har världens bästa fritids!

    • Frida says :

      Ja, det är faktiskt helt otroligt! 80 elever: tåg, spårvagn, båt, flygplats och buss. Att uppleva ”kommunikation i Sthlm”. Och det gick lysande! 😀

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

