Mot målen

För mig är det viktigt att emellanåt göra det riktigt synligt för mina elever att de jobbar med det just det de själva har varit med och valt som eget mål i matematik. Jag har ju påverkat vilka mål eleverna bör välja utifrån min kunskap om dem och min undervisning utgår ju från deras kunskaper mot läroplanens mål. Men vi vet ju alla att det är ganska olika nivåer på kunskaperna i en klass.

Det är viktigt för mig att ta lektioner till att arbeta med de individuella målen ibland, för att synliggöra att vi närmar oss dem och rätt som det är dessutom uppnår dem. Och för att eleverna ska känna att de är med och påverkar innehållet.

Målen som finns i elevernas IUP:er nu är väldigt inriktade på taluppfattning, anledningen är att vi utgick från Förstå och använda tal på samtalet.

I en grupp varierar målen: kunna dela upp talet tio, addition och subtraktion upp till 20 eller 100 eller 1000, kunskap om talsorter/positionssystemet, behärska räknestrategin ”dubblor” eller lära sig att lösa uppgifter med multiplikation och så vidare.

Hur möter, utmanar och stöttar jag alla dessa olika inriktningar på samma lektion?

Jag gör individuella planeringar, de går att använda för flera elever eftersom flera elever har liknande mål. Jag skriver en lista med elevens namn, målet, uppgifter som den ska arbeta med och syftet med uppgiften. Jag styr ordningen på uppgifterna som eleverna ska göra så att jag vet att när vissa arbetar med mer självgående uppgifter har andra uppgifter som de kommer behöva mitt stöd i.

Inspirerade av andra lärare har vi nu också en ”målvägg” i vår Mattesmedja, där sitter elevernas mål uppsatta antingen under det frö som gror eller under stjälken som vuxit en bit eller under den utslagna blomman, beroende på hur långt man kommit i sitt lärande mot målet. Jag hoppas att det kommer motivera och synliggöra lärandet ännu mer.

Vi fortsätter vår resa mot målen, tillsammans.

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

