Lärandemiljö

Jag tror att klassrumsmiljön är viktig för inlärningen. Klassrummets möblering, ljus, ljud, material och alster på väggarna – allt det där tror jag spelar roll för lärandet som äger rum där.

När jag planerat miljön i Mattesmedjan har jag haft följande tankar med mig:

  • Gemensam genomgång/samling där alla syns.
  • Lätt att använda både WhiteBoard och ActiveBoard
  • Möjlighet att visa/laborera så att alla ser bra.
  • Utrymme för fysisk aktivitet.
  • Inbjuda till och möjliggöra samarbete.
  • Möjlighet till avskildhet.
  • Plats för mysiga stunder tillsammans.

Ritning över Mattesmedjan

När man kliver in i Mattesmedjan från kapprummet så har man den stora samlingsmattan på golvet framför sig. Fortsatt framåt, finns vår ActiveBoard, mitt emot den vår WhiteBoard.

Vid sidan om mattan finns två grupper med bord som rymmer sex barn vardera, de är placerade vid fönstren mot skolgården.

På andra sidan samlingsmattan finns ett sidorum som går att stänga till med skjutbara glasdörrar. Där inne finns förutom förvaring och anslagstavlor även bord. I mitten står ett gruppbord, mot väggarna är det fler bord placerade. Stolarna är placerade så att man kan samtala med kompisarna vid borden om man vill.

Det finns fler platser än vad jag brukar ha undervisande elever vilket gör det möjligt att få en plats för sig själv om stunden kräver det. Dessutom väljer elever ibland att arbeta på golvet och det frigör fler arbetsplatser vid bordet.

Genom den här möbleringen upplever jag att jag kan erbjuda arbetsplatser för alla de olika individer som jag har i mina grupper. De har dessutom möjlighet att variera sig vad gäller arbetsplats och eftersom deras arbetsplatser inte är fasta får de möjlighet att jobba tillsammans med olika klasskamrater. En stor vinst med utrymmet i mitten av rummet är inte bara de punkter jag nämnde ovan utan också att det gör det lätt att dra dit ett bord eller två om vi behöver göra fler separerade arbetsplatser.

Olika möbleringar av klassrum är alltid spännande att ta del av, det finns som vanligt mycket att lära av andras idéer.

/Frida

Taggar:

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

