Matematik som kommunikationsämne

Att matematik är ett kommunikationsämne tror jag vi alla är överens om. Att tid till enskilt tänkande är nödvändigt för att få göra just det, tänka, är jag säker på. Men för att få prova sina idéer och utveckla dem krävs kommunikation. Gärna muntlig och skriftlig.

Skärmavbild 2013-09-01 kl. 08.07.57

 

I den undervisning jag bedriver har jag tre ståndpunkter som jag gör mitt bästa för att ha med mig i planering och genomförande. Många gånger upplever jag att svårigheter uppstår på grund av bristande förståelse för det matematiska språket. Därför tror jag att en viktig utgångspunkt är att prata matematiken, resonera kring begrepp som vi möter. Vad står begreppet för, hur låter det, hur kan vi använda det, hur skriver vi det, vad ska vi ”hänga upp det på”. Det där med att ”hänga upp på” brukar handla om ifall eleverna har hört ett begrepp användas i andra sammanhang. Som att position används på fotbollsplan eller när det är jakt.

I arbetet med uppgifter ser jag med fördel att eleverna arbetar i par eller grupper. Det förutsätter pågående samtal om hur ett par- eller grupparbete bör fungera. Ibland tänker jag att elever som har en ganska jämn kunskapsnivå arbetar tillsammans, andra gånger vill jag att de ska vara på olika kunskapsnivåer. Jag upplever att det ligger en stor utmaning i att förklara något man lärt sig för någon som ännu inte gjort det.

Eftersom en viktig del i vår undervisning är STL (Att skriva sig till läsning), så märks det också tydligt i matematikundervisningen. Fram till nu har det oftast varit mycket samtal och muntlig kommunikation, men här vill jag också ha in skrivandet. Utmaningen för mig är att formulera uppgifter som stimulerar till skrivande. Elevernas skrivande publiceras ofta på hemsida eller blogg, i matematiken just nu är det i vår blogg Mattesmedjan vi arbetar. I det skrivande arbetet har vi börjat använda oss av checklistor inspirerade av James Nottingham. Dessa används som stöd för att få syn på om man fått med viktiga delar i det man formulerat och möjlighet till förbättring finns innan publicering. Väl publicerat är det man arbetat fram synligt även för omvärlden och kompisar, släkt eller andra intresserade kan ge respons på det man gjort. Det finns mottagare för arbetet.

Skärmavbild 2013-09-01 kl. 08.08.08   Skärmavbild 2013-09-01 kl. 08.08.11

Exempel på uppgifter vi arbetat med. Se Mattesmedjan där fler arbetsuppgifter växer fram.

//Frida

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

