Det är nära nu

Hur känner du nu, lilla elev? Längtar du till skolan? Har du varit bortrest i sommar? Har du varit med dina föräldrar? Har du varit glad i sommar? Vill du fortsätta vara med din familj hela dagarna eller längtar du bort? Hur mår du när vi möts?

Jag vet hur jag känner, hur min man tänker och jag vet vad mina egna barn säger. Vi har haft det oförskämt bra tillsammans varje dag hela långa sommarlovet men nu är vardagen här, väldigt snart. Vi är inte redo än! Eller?

Det är något visst med att sitta här dagen innan arbetsstart och vela. ”Kul att komma igång, skönt med vardagsrutiner och roligt att träffa kollegor samt elever, äntligen få undervisa igen.” Eller… ”Hur ska vi kunna passa tider, vi är så långsamma, hur blir det för sonen som börjar ettan, kommer mannen trivas på nya jobbet, klarar jag av mina uppdrag så bra som jag förväntar mig.”

Det är ett spännande läsår som väntar. Förväntningarna är höga på mig, kollegor och elever. Det kommer bli riktigt bra! Jag ska göra mitt bästa för att dela med mig här.

En sak är säker. Jag har läst planeringen för kommande vecka, den är fylld till bredden och den känns mycket stimulerande. Alltifrån planering, föreläsningar, reflektion till friskvård och fotografering. Som jag skrev till mina kollegor igår, vi bara ler – så löser det sig. Och när det känns tufft, då ska jag tänka tillbaka på vad jag sa till mig själv när jag körde det viktigaste jag har i en liten bil på de smala vägarna i Grekland med något förhöjd puls, full koncentration och lite småvarm rygg. ” Klarar jag det här, så klarar jag allt! Och dessutom är det fin utsikt härifrån!”

bild

Jag är väl redo då. Jag ler i alla fall!

One response to “Det är nära nu”

  1. Lena Widström says :

    Ja, nu kör vi Frida! Det blir ett bra år det här. 🙂

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

