Upplevelserna i lärandet

Torbjörn Hortlund frågade på en föreläsning jag var vad gamla elever brukar säga när de träffar sin lärare från förr. Vad de minns från skolan. I publiken sa en lärare att de brukar nämna temadagar, speciella happenings.

Tidigare hade vi en vision om att kunna införa upplevelser i undervisningen regelbundet. Vi hade förra året när eleverna gick i förskoleklass utflyktsdag en dag i veckan och upplevde att det eleverna fick med sig från utflykterna genererade i många nya kunskaper.

Nu är det av olika skäl lite svårt för oss att ge oss av så ofta och långt som vi kanske vill, men vi gör vårt bästa för att införa upplevelser i vår lärande vardag på skolan. Och varje gång vi haft någon större upplevelseaktivitet så känner jag så starkt att ”vi måste göra sådant här oftare”.

Idag firade Sofielundsskolan 120 år och på eftermiddagen var det öppet hus med alla möjliga happenings på skolgården. Men för oss började en speciell dag redan på morgonen.

Kl. 7.50 knackade det på dörren och utanför stod en elev klädd i kläder som stämde väl överens med vad barn hade på sig för sådär 100 år sedan. I handen hade han ett rött och välputsat äpple som han ville lämna över till sin ”lärarinna”. Ute på skolgården lekte många barn i liknande kläder med spänd förväntan för vad en gammaldags skoldag skulle innebära. Uppställning på led och händer granskades för att undvika smutsiga elever i klassrummet. Lektioner med hög disciplin och mycket stillasittande arbete. Räkning, skrivning, sång var bland annat vad som stod på schemat och avslutningsvis delades betyg ut. Små detaljer som till exempel att vår fritidspedagog spelade orgel, rektorn kom och kontrollerade samt förslag på tidstypiska rastlekar höjde stämningen. Vi ska inte glömma linjegymnastiken!

Det fina här är att elevernas engagemang och inlevelse var otroligt. Att vi vuxna går in i det och spelar teater är att förvänta, men det blir så otroligt givande och roligt när man har elever som engagerar sig och spelar med lika mycket de. Och deras föräldrar, som lagt ner engagemang på att ordna tidstypiska kläder för upplevelsens skull.

Barnen är en erfarenhet rikare och vi med.

image

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

%d bloggare gillar detta: