Hur sjutton får jag till 17 olika arbetsområden samtidigt?

Nu har vi några veckor framför oss där vi ska ägna oss åt de mål som eleverna satt upp i matematik under tidigare utvecklingssamtal. Jag har suttit här under kvällen och försökt få en bild över hur jag kan sammanföra elever med liknande mål och vad jag ska utmana dem med för uppgifter. Det är ett pussel som börjar falla på plats.

Jag har klart för mig vilka mål mina 78 elever har och jag har lyckats sortera in deras mål i 17 olika målområden. I Vårt kryp in (hemsidan) har eleverna egna sidor som hittills varit näst intill orörda, där har jag nu börjat lägga in deras mål och även några länkar till uppgifter som de kan gå in på för att träna sig mot målet vid tillfällen i skolan men kanske också hemifrån. I dokument till mig själv har jag dessutom skrivit vilka uppgifter jag tänker erbjuda i skolan.

Så när jag träffar eleverna tänker jag:

  1. Dela ut målkorten till eleverna, uppmana dem att prata om sitt mål med kompisen, ställa frågor och klargöra tillsammans.
  2. Visa de förslag på länkar till färdighetsträning jag lagt in på deras sidor.
  3. Samla dem i ”målgrupper” för att göra upp en plan för hur vi ska jobba mot målet i skolan. (Rent organisationsmässigt tänker jag att de elever som jag inte planerar med kommer få arbeta med färdighetsträning på lärplattan utifrån mina förslag under tiden.)

Det ska nog gå det här. Jag är motiverad, hoppas på att få med mig mina stjärnor till elever också. Ny vecka, nya tag!

 

Trackbacks / Pingbacks

  1. Mål var det här! | vilarare - maj 20, 2013

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

