Lunchuppdatering

Efter att ha slängt i oss en god lunch kommer här en snabb summering av förmiddagen (ni som är inne och läser- lämna gärna ett avtryck bland kommentarerna! Dela med er av er klass-site eller egen blogg). Vi vill följa er!

Arne Trageton

Bilder kopplad till text, redan i ett tidigt skede. Progression genom att söka bilder som kan relateras till text.

Skrivhjulet- Struktur, reflektion, interaktion, föreställning, utforskning, redovisa.

www.skrivasigtilllasning.se

Tidningsarbete- lagarbete, yttrandefrihet, demokrati, publicering. Kopplat till Lgr11.

Layout, bilder, kritisk utvärdering.

I de tidigare åldrarna bör större delen av sidan bestå av bild.


Peter Becker

Vi skapar framtiden med vårt interaktiva lärande.

 

Christer Friman

Detektivbyrån (pågick under ett halvår)

Mårängskolan- Boden

tangentdansen.se

vadlaserdu.tangentdansen.se

 

Bokstavsscheman, att gå vidare till något lika framgångsrikt – Detektivbyrån

 

Uppdrag: Språklyft

Detektivbyrån – Uppdragen är kopplade till Språket lyfter och dess scheman.

Christers projekt är kopplat till årskurs 1 arbete, språket lyfter och detektivbyrån. Deckarschema. Två uppdrag till varje schema. Gåtor, Motorisk övning, skriva, läsa. Utgå från deckarpar (pararbete). Klistra in i deckararbete. Uppdrag i form av gömmor; D_t va_ en g_ng…

I ett tidigt arbete: Beskrivande text (mycket adjektivträning): Skriv och berätta om tex Piffy. Vem tror du har tagit Piffy? Motivera varför.

Frågor om texten.

Läsa

  • Avsnitt ur detektivbyrån

  • Dina frågor

  • Läs upp din beskrivning

  • Berätta vem du tror tagit Piffy och varför tror du det.

Gåtor: (Extrajobb)

Beskriva ett föremål och låt kompis gissa vad.

 

Motorik: Räkna steg (hämta uppgiftskort), bollövningar (hämta övningskort). Är bra vid stationsarbete bl.a. för att det som arbetar vid datorerna ska få fokusera på textarbete.

Ex. gå 10 steg framåt, gå 2 steg åt höger.

Kasta mot väggen, snurra ett varv, fånga med två händer.

 

Osynlig skrift:

Med ljus, rita sedan med oljekrita över.

Göra fingeravtryck

Läs upp för kamraterna (läs i deckarparet)- mkt vikt vid detta i tvåan. Kan även spelas in.

 

Självbedömningskort:

Jag kan berätta i grupp och lyssna på andra: JA   NEJ   BEHÖVER TRÄNA

Jag kan läsa själv        JA    NEJ   BEHÖVER TRÄNA

Sedan lärarens kommentar (tar väldigt mycket tid, Christers reflektion. Försvann så småningom men försök lägga tid på det).

Bedömning: Med hjälp av handledningen gör det “lätt” att bedöma delarna. Till varje del kopplas det till muntliga observationer, observationspunkter (läsa, skriva).

Emily- Jing. Ett program där vi kan dokumentera elevernas arbeten genom att eleverna själva kan spela in men även att vi pedagoger läser in texten. Eleverna kan därmed bearbeta sina texter med det här verktyget men också se sin utvecklingskurva. Ladda ner genom att gå in på http://www.techsmith.com, ladda ner programmet Jing.

Frida- Att skriva sig till matematik. Frida berättar om klassens hemsida och hur hon publicerar räkneuppgifter som eleverna sedan kan svara på via klassens site. De får där möjlighet att förklara sina resonemang med text, ta del av varandras tankar, ge varandra respons och ha en levande dialog.

Rigmor Forss- Stafettskrivning

Berättelsefisken

Början

Vad handlar den om?

Var hände det?

När hände det?

 

Händelse/problem

Vad hände?

Varför hände det?

Hur hände det?

 

Avslut

Knyt ihop berättelsen

Vad hände till slut?

 

Byte av författare mellan de olika delarna.

Skriv en saga med hjälp av tärning

Huvudperson

Plats

Föremål

Förekommande djur

Handling

Magiskt föremål

 

Samla dokumenten i en gemensam bok som hela klassen får ta del av (publicering).

Att skriva sig till läsning i kommunikationsklass – Kristina Kristoffersson

Små klasser 6-8 personer

Använda sig av kuber med bokstäver

Ta tillvara på barnens ord, rita sedan.

Leka med och udnersöka ord Selmas semla UR

Snälla och dumma ord (i moln argt/glatt)

Skriva om vardagsnära ting. De skriver tillsammans med en vuxen.

Med en bok som inspirationskälla – efter högläsning fick de skriva om huvudpersonen.

Att arbeta vidare med sin text.

Progression- vad vill jag förbättra? Rätta till?

Samlar alstrena på gemensam vägg. Alla behöver inte göra lika – utan man gör utifrån egen förmåga.

Alla vägar in i språkande, skrivande och läsande vara öppna.

 

Book Creator- Camilla Krivesniemi

Skriver i skolstil, bilder, kamera, comicbook, safari, ritplatta och book creator.

Inom naturvetenskap, matematik (tangram, räknesagor, geometri), sångböcker.

Skapa genom att trycka på appen – skapa framsida, spela in (trycka på noten).

Annonser

Taggar:, , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

%d bloggare gillar detta: