Hur ser världen ut där uppifrån?

Tänker på hur barn ständigt utmanar sig själva. Det slår mig nu när sonen sitter på lekhusets tak och jag med hög puls ansträngt ler och frågar ”Hur ser världen ut där uppifrån?”

Ni vet hur små barn tittar på rutschkanan, pekar och bankar på den. Hur de senare klättrar upp och sätter sig där uppe och vill bli nedlyfta. Nästa gång kanske de åker om någon håller i. Därefter om någon tar emot. Sen klättrar de upp och åker ner om och om igen. Och så helt plötsligt är det slut på åkandet och istället kämpar barnet med att ta sig upp för själva kanan, halkar ner och börjar om. En dag går det lätt och barnet springer upp med rasande fart.

Vilken kraft det är i barnets vilja att ständigt utmana sig själv!

Tar vi vara på den kraften i skolan? Låter vi våra elever prova det som känns svårt? Börja med att titta, sen känna, sen prova med hjälp, sen prova själv och sedan kanske krångla till det lite extra.

20130509-103817.jpg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

%d bloggare gillar detta: