”Men barnen sitter ju redan för mycket vid datorn…?”

Det är häftigt att se en tydlig utveckling i hur eleverna utformar sina texter. Hur de kan fokusera på innehållet i sina texter istället för att trilskas med bokstäver som inte blir som de har tänkt! Jag hade en diskussion med en kille igår som tyckte att det var skrämmande att så många barn var fast i ”ipad-träsket” (läs lärplatta) och hur föräldrarna var tvungna att investera i nya plattor eftersom barnen tog över dem alltmer. När jag förklarade för honom hur vi arbetar blev han ställd – menar du att barnen inte använder pennor förrän i tvåan? Nej, det är inte det STL går ut på. Vi förbjuder inte pennor eller papper! Vi utformar uppgifter som inbjuder datorn till ett naturligt redskap i elevernas utveckling. De här eleverna tar för sig och suger åt sig tekniken på ett helt annat sätt än vad jag som vuxen kan göra. De utforskar, ifrågasätter, utvecklar verktygen och vill gärna bearbeta sina texter dels språkligt och dels layout-mässigt. Ett mål i trean är att de ska kunna illustrera en text med passande bild, dessa barn som inte ens gått ut ettan är hemma på sökis.se och anpassar bilden efter texten. En flicka som har ett annat modersmål än svenska kom till mig igår – Emily, jag har bytt bild. Till min saga hittade jag en finare hund som jag vill använda. Jag svarade att självklart fick hon göra det och uppmuntrade hennes initiativ att på egen hand söka bilder hemma. Hon tittade då på mig och sa Ja, men det är bara EN hund och jag har ju skrivit att det ska vara TRE. Jag tycker att det är häftigt att just den här flickan har gjort den här reflektionen. Hon vill att bild och text skapar ett sammanhang- hade hon kunnat utforma den här texten utan STL och talsyntesen? Hade hon utvecklat datakunskaperna så att hon själv hade kunnat söka bilder annars? Förmodligen inte.

Frida har tidigare nämnt det men det är mer regel än undantag att det rasslar till i inkorgen på helgerna när eleverna på eget initiativ utformat texter, gjort presentationer, mailat eller tipsar om aktuella ämnen.

Vi är inne i en värld där mycket bygger på teknik- var inte rädda för det!

… och gällande min diskussion igår med min sambos kompis. Jag tror att han blev övertygad redan efter andra meningen! Däremot så anser jag att man, liksom i allting annat, ska se saker och ting som komplement/verktyg/hjälpmedel. Eleverna ska inte sitta vid en dator hela dagarna, vi varierar oss. Vi springer, hoppar, studsar, arbetar med konkreta föremål, övar vår finmotorik och vi kommer aldrig att glömma leken! Det hoppas jag inte att deras föräldrar gör heller.

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

