Jag fick ett mail

På fredagar brukar jag stänga av jobbmailen till mobilen. Jag älskar mitt jobb och vidtar vissa åtgärder för att inte jobbhjärnan ska vara påkopplad jämt. Jag älskar mina barn ännu mer och den lediga tiden med dem vill jag närvara i deras liv. Se deras legobyggen, dansa deras danser och kittla dem på magen. Med full närvaro!

Igår kväll när jag skulle stänga av den där mailen så plingade det till och veckans sista jobbmail lästes. Från en elev i min klass. Kom ihåg nu, det är årksurs 1 vi pratar om och en fredagskväll dessutom.

”jag hare jort en saga som heter nils och resan läs järna sagan från *** till frida  hej då.”

Det går ju inte direkt vänta till måndag med att läsa den sagan eller att svara på det mailet. Dokumentet eleven delat med mig bestod av 2,5 sidor saga indelat i tre kapitel. Det är så coolt! Jag svarade, såklart. Har lovat att vi ska läsa den tillsammans nästa vecka och jobba vidare.

Nu kände jag att, det här måste jag blogga lite om. Jag loggar in på min dator och det plingar till: ett mail till från samma elev. Ett till delat dokument – en påsksaga skriven idag på lördagsförmiddagen.

Jag blir så imponerad! Dessa unga elever kan när lusten faller på logga in på datorn i sitt hem, skriva en saga och dela den med de som eleven själv vill dela den med. Om det så är lärare, kompis eller förälder. Jag skrev också sagor som barn, pennan glödde och fantasin flödade. Men det var bara mamma och pappa som läste dem, inte tänkte jag tanken att ta med mina sagor till skolan det föll sig liksom inte naturligt.

Med teknikens möjlighet så är sagan en knapptryckning från att delas med de som man önskar och med några knapptryckningar till så har författaren fått respons på sitt arbete. Är inte det inspirerande, så säg! Att man som 7-åring kan skriva ihop sagor flera sidor långa oavsett finmotorisk förmåga är en vinst i sig, men att dessutom få stolt dela med sig av det man skrivit. Det här är bra för våra elever, jag är övertygad!

Läs själv pressrelease om den forskningsartikel som min och Sollentunas inspiratör Annika Agélii Genlot och Åke Grönlund gjort här. Och kom till Sollentunas monter på SETT-mässan: H:22. Då har du chansen att få höra mer om hur vi jobbar i Sollentuna. Vi ses där!

Mot högre måluppfyllelse!

Taggar:, ,

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

