Nu talar vi

Hela tiotal ska vi ta oss an nu i Alen 1. Det ska bli så roligt! Vi ska räkna framåt, bakåt och på tvären. Vi ska laborera och resonera. För den intresserade finns planeringen här i Unikums Skolbank (tillgänglig för alla).

Imorgon inleder vi med att gå igenom planeringen, titta på målen jag har satt upp och så tänkte jag ge utrymme för tillägg från eleverna. De kanske tycker jag har glömt något och då kan vi gott lägga till det, om inte för alla elever så för den enskilda. Blir skoj att se om jag upplever dem mer delaktiga nu i genomgången av planeringen efter att de själva var med och utformade en med tidigare arbetsområde.

Därefter tänkte jag låta dem laborera med appen Hundrarutan i par. Ger mig tillfälle att gå runt och höra deras resonemang, ställa frågor och få en uppfattning av deras förkunskaper om talområdet 0-100.

Jag har hittat roliga uppgifter på Ncm, alltid lika lycklig när jag får chans att leka med barnen. Imorgon blir det till att leka trollkarl. Skulle behöva en hatt… Sedan får de vara trollkarlar gentemot varandra.

Blev inte mycket matte på schemat idag så det känns skönt att ordningen blir återställd i morgon, har ju saknat mattelektionerna under påsklovet. Hoppas eleverna känner likadant!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

