Tiden går ruskigt fort…

För ett år sedan cirkulerade en sak i mitt huvud, som ett mantra ”Vad kommer jag göra i häst? Jag vill arbeta i ettan, jag vill arbeta i ettan tillsammans med mitt dreamteam”. Jag kommer fortfarande ihåg den där härliga majdagen när jag för glatta livet cyklade hem från Solna C och hörde gång på gång hur telefon svagt gav ifrån sig något ljud i väskan. Väl hemma insåg jag att det var Frida som ringt och smsat att jag MÅSTE kolla mailen. Jag kunde inte ge mig till tåls utan ringde henne direkt… VILKEN LYCKA! Hon kunde bekräfta att mitt mantra hade slagit in- vi skulle följa våra 6-åringar upp i skolan. Att vi kunde vänta med att ses dagen efter var en omöjlighet och jag minns lyckoruset i magen när jag körde iväg till Järvastaden och min fantastiska kollega. Det var bara LYCKA och vi kunde knappt ge oss till tåls att ens avsluta en mening gällande vad vi ville åstadkomma.

Här sitter vi nu… Jag har för dagen betat av samtliga 27 utvecklingssamtal och inser att påsklovet snart knackar på och att allt går i en fart som knappt jag eller mina tankar hinner med. Det är så mycket vi vill göra och så mycket som vi ska göra! Jag har massor kvar att upptäcka- dels i min egna yrkesroll, teknikväg, som och med kollega/kollegor, med barnen och jag känenr fortfarande den där WOW-känslan.

Under veckan har vi påbörjat ett sagoarbete- samtliga elever ska utgå från en egen tankekarta, vilket vi pysslat med den här veckan. Vi har gått igenom en sagas uppbyggnad med karaktärer (personlighetsbeskrivning), plats, händelse, spänningsmoment och avslut. Jag hade väntat mig att eleverna skulle tycka att det var roligt men jag kunde inte gissa att de skulle tycka att det var så HÄR roligt. Flera har tagit upp det på sina samtal som ett mål (skriva meeeer på min saga), jag kan se hur de skriver hemma men även under den heliga datatiden på fritids (där de annars är rätt svårflirtat att göra annat än spela dataspel). Under ett möte häromdagen upptäckte jag hur en av våra elever delade sin saga med mig (under fritids datatid) och jag öppnade dokumentet och kunde samtidigt följa hans arbete. Jag kunde se hur han började bearbeta sin text allt eftersom, med stor bokstav, punkt, kapitelindelning samt infogande av bild. En häftig aha-upplevelse.

Jag tycker att mitt jobb är fruktansvärt roligt, trots att det privat varit en tuff vår för mig där jag tyvärr inte kunnat arbeta heltid förrän nu, känner jag att YES! Jag är på väg tillbaka!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

