Wow, förra veckan alltså!

Sportlovet var slut, vilken vecka som följde!

Jag minns att jag förra söndagen när jag satt såhär vid datorn och väckte jobbhuvudet kände att jag var så j**la taggad. En sportlovsvecka och så vips, var jag på igen. Veckan jag hade framför mig skulle innehålla flera utvecklingssamtal, massor av matte, spännande läsning med eleverna, föräldraråd och så Fett13. Nu sitter jag här, en vecka senare, och känner att det var en riktigt grym vecka. Jag är nog ännu mer taggad idag än vad jag var då. Jag gillar det här!

Jag skulle kunna skriva en uppsats om Fett13, det var verkligen ett tillfälle att tanka inspiration. Vi har kommit långt känner jag på Sofielundsskolan. Samtidigt är det så nyttigt att höra hur andra jobbar och få lite nya input. Man vaknar liksom till liv igen. Årstaskolan visar ett enormt engagemang, vilja att göra bra och har många goda exempel som de delar med sig av. Besök deras hemsida och klicka er vidare! Läs gärna följande blogginlägg för en bra sammanfattning av Fett13. Jag kastade dessutom “Jante” åt sidan och stampade på känslan av att “det jag gör är väl inget speciellt, det vill väl ingen höra om” och delade med mig av hur jag jobbar med matte i vår årskurs 1. Det finns förevigat i filmen Tachmeet här. Tack för all fin respons efteråt, jag har verkligen lyfts av det.

Efter den kvällen var torsdagen och fredagen med utvecklingssamtal, föräldraråd och lektioner som en dans på rosor.

Spännande att diskutera läxor med föräldrar på föräldrarådet. Ska vi ha läxor, varför har vi läxor och vilka läxor har vi? En reflektion är att föräldrar till elever som går kanske i årskurs tre och uppåt upplever det stressande, föräldrarna som tog vid i diskussionen på högstadiet tyckte som jag tolkade det att det var bra som en träning på att studera själv vilket kommer krävas senare, föräldrar till barn i årskurs F-3 verkade nog tycka att det inte behövdes. Min egen åsikt är att i årskurs ett behöver barnen läsa hemma. Läsa, bli lästa för och prata om det de läst. Vad jag tänker på mycket är att nu när jag inte har läxor i matematik till eleverna så är det föräldrarna som frågar efter det. Jag kan känna att jag behöver försvara varför jag INTE ger läxor i matematik. Diskussionen lär fortsätta…

Utvecklingssamtalen, dessa utvecklingssamtal. Det är ju givande och trevligt att sitta en stund med varje familj. Men jag önskar en förändring av formen. Jag kämpar för att ha samtalet med barnen men ibland blir det ändå jag och föräldern som pratar över barnets huvud. Ibland blir jag manad att säga saker till barnet som föräldern vill att jag ska säga. För om “fröken säger så går det, inte om pappa/mamma säger”. Jag vill göra annorlunda! Nu är jag så sugen på att införa elevledda utvecklingssamtal vilket jag vet att flera kollegor också vill. Jag kommer dela med mig av den input jag fick från Årstaskolan och vi kommer att jobba på det här i arbetslagen. Hör av er om ni har bra tips!

Många tankar i mitt lärarhuvud, jag uppskattar att få skriva av mig. Om någon läser så uppskattar jag såklart det lite till. Man är ju som barnen – det blir aningens mer meningsfullt om det man gör har en mottagare. Kom ihåg det!

One response to “Wow, förra veckan alltså!”

  1. Pernilla Fröborg says :

    När jag arbetade i Jämjö hade en klass elevledda utvecklingssamtal. Jag vet inte riktigt hur läraren la upp det. Men eleverna plockade ihop och förberedde sina samtal under en lång tid. Som jag förstod det var det en process så gott som från terminstarten fram till samtalet. Alla inblandade var nöjda med formen. Jag tyckte det verkade intressant.

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

