Tid att testa nytt med tid

Imorgon vill jag få till en lektion där eleverna får uppskatta tid, mäta tid men också visa mig hur väl de förstår vissa tidsbegrepp. Hur gör jag detta? Varför inte testa något nytt också när jag ändå är igång? Det är ju trots allt så vackert att första lektionen har jag en förälder på besök och andra lektionen har jag min handledare Sara Penje med mig. Då ska man väl inte göra något välbeprövat som man vet fungerar bra… 🙂 Jag tror nog att jag kommer få god hjälp från både föräldern och Sara!

Jag har bestämt mig för att för första gången prova på Socrative med eleverna. Det är ett ”svarsprogram” kan man kalla det där jag kan lägga in frågor som eleverna får svara på genom att använda lärplattorna. När de svarat på en fråga kommer de vidare till nästa. Jag har lagt in följande frågor:

Skriv klart meningen

Tiden går fort när…
Svar:

På en timme hinner jag…
Svar:

På en minut hinner jag…
Svar:

På en sekund hinner jag…
Svar:

Hur länge tror du ungefär att du kan hålla andan?
15 sekunder           30 sekunder              1 minut                 1 minut och 30 sekunder

Hur lång tid tror du att det tar för dig att gå från mattan i Mattesmedjan till ingången vid Kottarna och tillbaka?
Svar:

Hur många jämfotahopp tror du att du hinner göra på  1 minut?
Svar:

Katten sprang runt skolan på 45 sekunder.
Hunden sprang runt skolan på 1 minut.
Musen sprang runt skolan på 90 sekunder.

Vem sprang snabbast?

Katten                  Hunden                          Musen


Vem tog längst tid på sig?

Katten                  Hunden                          Musen

Eleverna kommer svara på frågorna två och två. De har vid uppstart av arbetsområdet tid skrivit klart meningarna med vad man hinner på en sekund, en minut och en timme. Det blir spännande att se om deras svar blir annorlunda nu. När de har svarat så kommer de få prova att mäta utifrån de frågor som handlar om de själva. Kan det vara något det här?

Nu, tid för annat!

Taggar:

5 responses to “Tid att testa nytt med tid”

  1. Mia Bark says :

    Underbart beskrivet….Härligt jobb du gör hälsar rektorskan

  2. Magnus Blixt (@blixtgordon13) says :

    Visst är Socrative fantastiskt att använda? Rekommenderar även att prova http://www.infuselearning.com – har en del andra funktioner (de är bra på olika saker, jag växlar). Sedan även http://www.mentimeter.se, men det har jag inte testat i skarpt läge.

Trackbacks / Pingbacks

  1. Att ta sig tid | vilarare - mars 19, 2013

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

