Inspirerad av en förälders blogginlägg

Lisa Carr skriver i sin blogg framvuxna.wordpress.com att ”Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och det har jag också”. Det här inlägget med rubriken ”Mitt kompensatoriska uppdrag” är som ett förtydligande av något vi samtalar om så ofta i arbetslaget. Något som vi till och med pratar om med barnen, på en annan nivå.

Vi vuxna i barns närhet ska kompensera, vi ska stötta där det behövs – utmana på andra nivåer. Det kommer aldrig vara lika för alla barn, alla barn behöver inte lika.

Som förälder tänker jag att de första åren i grundskolan kommer mina barn klara oavsett vad/hur man jobbar i skolan. Här kan jag som förälder kompensera om det behövs. Jag hoppas (och tror) såklart att mina barn kommer få en stimulerande undervisning som kommer att ge dem utmaningar på flera plan, förmågor och kunskaper som de bör besitta. Vad jag däremot vet är att om det uppstår några svårigheter rent kunskapsmässigt eller om det finns luckor i undervisningen, så är vi två föräldrar i det här hushållet som kan kompensera för det. Jag kommer däremot stånga mig blodig om det kommer krävas för att mina barn möts av en värdegrund som står för allas lika värde och för att de aldrig ska fara illa.

Den här förmånen har tyvärr inte alla barn.

Lisa ger exempel på hur hon som förälder kompenserar för områden som hennes son skola har svårt att uppfylla på ett bra sätt. Här tänker jag på det område som vi bett föräldrar om hjälp för våra ettor.

Vi vet att för att utveckla en god läsutveckling behöver man läsa varje dag. Det är i början av läsinlärningen en färskvara som måste hållas igång. Vi med alla våra elever och allt vi ska arbeta med hinner inte lyssna på varje barn varje dag. Här behöver vi föräldrarnas hjälp! Här behöver föräldrarna kompensera genom att läsa hemma.

Det här har vi såklart pratat med våra föräldrar och barn om, vi har ju både barn och föräldrar med oss på tåget när det gäller detta. Nästan alla. Och det är där vi i skolan behöver kompensera igen tänker jag. För de elever som inte har föräldrar som är med på detta läståg. De behöver vi ta i handen och stötta inom detta område, vi behöver läsa med de barnen varje dag om det inte finns möjlighet till detta hemma. Vi ska kompensera varandra så att varje barn får möjlighet att nå uppsatta mål.

Det kan handla om läsning, att få hjälp att komma i tid eller att ta med sig idrottskläder. Vi pratar om detta i arbetslaget ofta, hur hjälper vi på områden där vi ser att föräldrarna inte kan. Några föräldrar ser nog att vi som skola brister på områden enligt deras uppfattning och kompenserar säkert hemma för det. Hur kan vi på bästa vis kompensera varandra – skola och hem?

Vi får fortsätta fundera. Med barnets bästa i fokus.

One response to “Inspirerad av en förälders blogginlägg”

  1. Lisa Carr says :

    Tack Frida! Det är den bästa feedback jag kan få – att inspirera och sätta igång tankar. Och bloggar är ett bra forum för att mötas i frågan om hur vi stödjer varandras uppdrag, eller hur?

    Även i vår skola blir vi uppmanade att läsa hemma med barnen lite varje dag. Det har inte varit så lätt att få till hos oss, då lusten och orken inte alltid infunnit sig. Jag har försökt att motivera på olika sätt och hitta på roliga former för att uppmuntra, men jag har faktiskt inte lyckats särskilt bra ska jag erkänna. Från skolan behöver jag få tips om hur jag ska motivera och locka till läsning hemma – för att undvika ”tjat-träsket” som snarare leder till en negativ spiral. Har du något tips till mig?

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

