Kaos för vem?

Jag har lärt mig om mig själv att jag är känslig för saker som sker runtomkring. Om någon går igenom min verkstad när jag har en genomgång så tappar jag tråden. Kanske för att jag är ständigt ”på tårna”. Måste ha koll, fängsla, motivera och stimulera. Kanske också för att jag tror att eleverna distraheras. Men gör de det?

Idag var en speciell dag, vaccinationsdag. Våra tappra ettor skulle få ett stick i armen och det var ju som man förstår rätt nervöst. Vi hade inte så höga krav på undervisningen, tänkte att det får vara lite avslappnat och inte kräva så mycket av barnen.
Några skrev svar på våra ”nätkompisars” frågor i Skolstil på lärplattorna, en grupp ritade sina familjer, ett par stycken jobbade med Känguruns problemlösningsuppgifter och ett litet gäng med sin favorit King of math på lärplattor. En härlig mix.
Jag tycker mig vara flexibel vad gäller elevernas arbetsplatser. De har frihet (under ansvar) att välja en plats de tycker sig kunna jobba bra på. Helt okej att ligga, stå, sitta bakom en bokhylla eller i kapprummet.
Min idag när ett barn envisades med att promenera runt med lärplattan i hand fick jag stresspåslag. Det blir rörigt! Efter att ha sagt ”sätt dig ner” och snart ser barnet på benen igen kom jag på det. Varför måste ”hen” sitta ner? Vad gör barnet? Vem stör det att barnet rör på sig?
Nu har vi helt plötsligt en massa möjligheter tack vare teknik. En av dem är faktiskt att kunna röra sig och skriva samtidigt. För det var precis vad detta barn gjorde. Skrev, gick, läste och samtalade med mig eller kompisar om stavning eller svårlästa ord.
Okej, alla barn kanske inte kan vandra runt i samma rum hela tiden. Men alla barn gör inte det. Och vem är jag att säga att det är rörigt när den ända som upplever det verkar vara jag. Jag får anpassa mig, lära mig. Det gör jag!
Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

