Planera tillsammans

Ett nytt litet projekt, input önskas.

Jag vill att mina elever ska vara med och styra på riktigt. Nu ger jag mig in i det som ett slags experiment. Vi får se var det slutar.

Min tanke såhär långt är att eleverna ska få önska arbetsområde utifrån fyra alternativ: taluppfattning, tid, längd eller diagram. Majoriteten kommer avgöra. Jag har presenterat de olika områdena, vad de står för i grova drag. Eleverna i tre av fyra grupper har önskat, väntar med spänning på vad de kvarvarande eleverna kommer önska.

Sen då?

Ja, hjälp mig gärna här. Men jag vill att eleverna med mitt stöd ska sätta upp mål för arbetsområdet och att vi tillsammans gör en planering.

De är ettor, jag vet. Men kompetenta och engagerade är de. Jag tror på idén att de ser sitt lärande och blir kanske till och med lite mer engagerade om de känner att de är med från början till slut. Vad tror ni?

Har du som läser erfarenheter, får du idéer eller väcks frågor? Jag vill ha input!

Nu Zumba, brukar få loss bra idéer genom att dansa (och svettas). Fortsättning följer…

Taggar:

Trackbacks / Pingbacks

  1. Att ta sig tid | vilarare - mars 19, 2013

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

