Att möblera ett klassrum

Självklart ska en lärmiljö vara anpassad för lärandet och inspirerande för eleverna. Både vad gäller alster runt dem, material att arbeta med och själva funktionen. Sen kan vi väl lära en del av att se hur eleverna väljer att arbeta när de själva får välja…

Vill de sitta såhär, som min lilla far gjorde när han gick i årskurs 1?

Bild

Eller så kan olika alternativ finnas för att själv hitta sin bästa arbetsplats. Jag mår rätt bra när jag stannar upp och ser mig om i vår mattesmedja där det råder full aktivitet och ser någon sitta under ett bord, några står upp vid bord och arbetar, en del sitter på stol, vid borden och så har vi några som arbetar såhär:

Bild

Vad tycker ni?

One response to “Att möblera ett klassrum”

  1. Tomas Steen says :

    Beror kanske på vad de gör – själv skriver jag bäst i stol och bord i standard-matbords-höjd, men tänker överlägset bäst om jag rör på mig eller är i en miljö med rörelse i som lokaltrafik eller kafé…eller lagom stimmigt klassrum 🙂

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

