Att tänka ”nytt”

På en av många utflykter under förra året började en idé växa fram, en vision, en lärostil och framförallt en arbetsmetod vi ville utveckla och delta i. Vi var nästan rädda att yppa den för någon, i rädsla att vi faktiskt inte skulle få möjligheten att arbeta tillsammans under det här läsåret. När vi väl fått våra önskningar besannade; vi skulle få möjligheten att följa med våra guldklimpar upp till första klass plus en liten skara till på 50 barn. Den stora obligatoriska frågan vi brottades med varje dag; men vem tar vilken klass?

Vem som tar vilken klass? Här är det inte någon som ska ta en specifik klass. Vi ska arbeta tillsammans i en stor härlig grupp – 1 A, B, C känns förlegat. Vi har relativt nyligen gått lärarutbildningen och spenderat åtskilliga timmar på föreläsningar, olika samtalsforum, litteraturens värld och allt pekar mot samma sak – utforskande, upptäckande, ämnesintegrerande och stimulerande. Nyckelord för oss i vår vardag och hur ger vi eleverna möjlighet att varje dag känna Wow!

Vi, pedagoger, har alla vår spetskompetens och några ämnen vi brinner lite extra för. Varför inte bjuda våra elever på de bästa ur våra världar? Att vi pedagoger tillsammans tänker i verkstäder – vi utformar de traditionella klassrummen till verkstäder anpassade efter de barnen ska tänkas undervisa där. Efter en hel del reflekterande och “tankebrottning” bestämde vi oss för att skapa en Matematiksmedja, Redaktion, Studio, Tankeloft och Laboratoriet. Namn som egentligen återspeglar de traditonella ämnena men som för våran del egentligen inte är knutet till ett specifikt ämne. Att ett barn har matematik på schemat innebär att fokus ligger på matematik men kan för den sakens skull likväl inkludera mycket språk- och laborationsarbete. De ska känna en röd tråd i det som de möter hos oss och vår ambition är att vi samplanerar. Vi skapar gemensamma veckoplaneringar där vi följer vad som händer i respektive rum och kan koppla till varandras lektioner, vilket är guldvärt för oss alla!

I Lgr11 kan vi läsa att;

“Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov”,

“Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar”,  Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar.”

“… förbereda dem för att leva och verka i samhället.”

“Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva egna idéer och lösa problem.”

“Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra”.

Ett axplock ur vad vi kan läsa i vår “heliga bok” och något av det som vi tagit extra fasta vid. Mer detaljerat hur vi jobbar kommer…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

%d bloggare gillar detta: