Skolan har börjat!

Så var då dagen här. Den där stora dagen som många väntat på, fasat för, längtat efter, undrat över… Första dagen i 1:an! Vi har i alla fall längtat och planerat och funderat. Det är ju något fint det här med att få uppleva den dagen igen (även om man nu är vuxen). Jag minns ju min första dag i skolan som om det var i… förrgår…

Jag känner att det är svårt att beskriva i ord hur mycket vi har vridit och vänt på schema, struktur, vägar man ska gå, begrepp vi ska använda, regler, placeringar och så vidare. Man vill ju att allt ska vara så tydligt det går och att alla ska känna sig trygga direkt.

Vi får återkomma till vår struktur och vår organisation. Snart. Är bara mitt uppe i massa annat nu. Men jag avslutar i alla fall dagens inlägg med några fina minnen från dagen.

Vi möttes ju upp idag, barn med föräldrar och vi pedagoger, utomhus. De där små tindrande ögonen som påminner oss om varför vi är här. Efter upprop släppte vi iväg massor av ballonger som symbol för skolstart. Härliga skratt när hälften av dem fastnade prydligt i en närliggande tall som numer ser ut som en julgran. 🙂

Och så barnens tankar senare ”jag vill ha läxor, vilka som helst”, ”jag tror vi ska vara inne o ute o inne o ute”, ”jag vill lära mig flyga rymdraket”.
Och ”det var pirrigt i morse men nu är det bara jättebra”.

Äntligen är vi igång!

Kommentera

Mattesmedjan

Vår matematikblogg, en plats för att lära och dela med sig.

Montessoriinspirerad matematik

matteblogg på Mårtenskolan i Lunds kommun

Hej! säger Micke Gunnarsson.

En brinnande pappa och talare som skriver från hjärtat, via hjärnan och så rätt ut liksom!

Läraravtryck

Intryck, avtryck - av lärare #läraravtryck

I huvudet på en helt vanlig lärare...

Undervisning i utveckling.

pedagogwera

Upptäckter och lärdomar

Mattefröken

Ulrika Broman

Sallys äventyr

Vi i klass 3A följer våra resekompisar Sally och Leo på deras resor i världen, samt Billy på hans resor i tiden.

skolfröken fräken

I huvudet på en fröken...

